29 آبان 1400 جراحی زیبایی بینی مقالات

دلیل سردرد بعد از جراحی بینی چیست ؟

به صورت کلی سردرد درهنگام بروز تورم و با افزایش فشار بر روی اعصاب ایجاد می‌شوند و در پاسخ این تغییر فشار، یک سیگنال درد به مغز ارسال گردیده و بیمار سردرد را تجربه می نماید. سردرد بعداز جراحی بینی و یا این که هر نوع جراحی دیگر زیاد مشاهده گردیده‌است، ولی علت آن چیست؟

چه‌گونه می توان از بروز سردرد بعداز عمل جلوگیری کرد؟

در این مطلب نکات مهمی درباره سردرد پس از عمل بینی ذکر گردد ، پس با من همراه باشید .

علت سردرد بعداز جراحی بینی چیست ؟

همه با درد ضربان دار، دردناک و فشاری که مشخصه سردرد است آشنا هستند. انواع مختلفی از سردردها وجود دارد که شدت آنها از خفیف تا ناتوان کننده متغیر است. می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود.

به طور کلی، سردرد زمانی رخ می دهد که تورم یا افزایش فشار روی اعصاب خود را تجربه کنید. در پاسخ به این تغییر فشار، یک سیگنال درد به مغز فرستاده می شود و تجربه دردناکی را که به عنوان سردرد می شناسیم، آزاد می کند.

معمولاً افراد پس از جراحی زیبایی بینی سردرد را تجربه می کنند. اگر سردرد بعد از عمل دارید، علل بالقوه و درمان های مختلفی وجود دارد که می توانید برای کمک به تسکین از آنها استفاده کنید.

افراد به دلایل مختلفی دچار سردرد می شوند، اما اگر بعد از یک جراحی بزرگ یا جزئی دچار سردرد می شوید، دلایل رایجی وجود دارد.

شایع ترین علل سردرد بعد از جراحی بیهوشی و نوع جراحی است که انجام می شود.

بیهوشی

بیهوشی روشی برای کنترل درد با استفاده از داروهای بی حس کننده است. اکثر جراحی ها شامل یک یا ترکیبی از این اشکال بیهوشی است:

بیهوشی عمومی باعث می شود بیماران هوشیاری خود را از دست بدهند و به طور موثر آنها را تا زمانی که از هیچ دردی غافل نشوند بخوابانند.

بی حسی موضعی شامل تزریق یک ماده بی حس کننده برای بی حس کردن قسمت بزرگی از بدن است. به عنوان مثال، اپیدورال یک بی حس کننده موضعی مخلوط با یک بی حس کننده است که به غشای نخاعی تزریق می شود تا نیمه پایینی بدن بی حس شود.

بی‌حسی موضعی مشابه بی‌حسی موضعی است، با این تفاوت که برای بی‌حس کردن ناحیه بسیار کوچک‌تری از بافت، معمولاً برای یک روش ساده استفاده می‌شود.

به طور کلی، افراد تمایل دارند میزان عود سردرد را پس از دریافت بی حسی نخاعی نسبت به بلوک اپیدورال یا نخاعی گزارش کنند. این سردرد به دلیل تغییرات فشار در ستون فقرات یا اگر غشای ستون فقرات به طور تصادفی سوراخ شود ایجاد می شود. سردرد بعد از بی حسی نخاعی معمولاً یک روز پس از جراحی ظاهر می شود و در عرض دو روز یا هفته خود به خود برطرف می شود.

افراد همچنین سردرد را پس از بیهوشی موضعی و عمومی گزارش می کنند. این نوع سردردها بعد از جراحی خیلی زودتر ظاهر می شوند و بسیار موقتی تر از سردردهای میگرنی هستند.

توصیه به مطالعه : آیا جراحی بینی گوشتی بازگشت دارد؟

دلیل سردرد بعد از جراحی بینی چیست ؟

چه عواملی منجربه به ایجاد سردرد بعداز جراحی بینی میشود؟

یکی دیگر از عوامل مهمی که باید در هنگام ابتلا به سردرد بعد از عمل به دنبال آن باشید، نوع جراحی است که انجام داده اید. در حالی که همه انواع جراحی می تواند باعث سردرد شود، برخی از انواع جراحی نسبت به سایرین بیشتر باعث سردرد می شوند:

جراحی مغز. در طی جراحی مغز، فشار بافت مغز و مایع مغزی نخاعی تغییر می کند و باعث سردرد می شود.

جراحی سینوس. پس از جراحی سینوس، سینوس ها ممکن است ملتهب شوند، که می تواند منجر به تغییرات فشار شود که منجر به سردرد دردناک سینوسی می شود.

جراحی دهان جراحی دهان می تواند فک شما را سفت کند که می تواند منجر به سردردهای تنشی آزاردهنده شود.

سردرد به علت بیهوشی: یکی شایع تری دلایل برای بروز سردرد پس از عمل بینی، بیهوشی و بی حسی موضعی میباشد. بسیاری از سردرد ها به جهت تغییر درفشار ستون فقرات ایجاد می‌گردد.

اما سردردهایی که بعد از بی حسی موضعی ایجاد می شود، معمولا پس  از یک روز بهبود می یابد.

• سردرد به علت نوع جراحی: نوع جراحی انجام شده می تواند در بروز سردرد خفیف تا شدید، موثر باشد. اکثر جراحی ها منجربه سردرد می شود اما برخی از آن ها از جمله :
  • سردرد بعد از جراحی مغز و جراحی هایی که به سر و یا مغز ممکن است فشار وارد کند، بیمار ممکن است دچار سردرد شود.
  • سردرد بعد از جراحی سینوس: پس از جراحی سینوس، ممکن است سینوس ها دچار التهاب باشند و می تواند فشاری را وارد کرده و منجربه سردرد شود.
  • سردرد بعد از جراحی دهان، جراحی های دهان و دندان نیز می تواند باعث بروز سردرد شود.

علاوه بر سردردهای ناشی از بیهوشی و نوع جراحی، برخی از عوامل دیگر نیز منجربه سردرد پس از عمل جراحی بینی می شوند مانند:

• نوسانات فشار خون
  • استرس و اضطراب بیمار
  • کم خوابی و یا به هم ریختن خواب
  • درد های حاصل از جراحی
  • کمبود آهن
  • کمبود آب
  • سرگیجه های بعد
  • و.. عمل بینی

چگونه می توان از سردردهای بعد از عمل بینی پیشگیری کرد؟

همانطور که گفته شد، سردرد یک اثر جانبی و اغلب طبیعی پس از هر نوع جراحی است، اما امروزه روش های فراوانی برای پیشگیری و درمان سردرد بعد از عمل بینی ، ارائه شده است.

راه های درمانی برای برای تسکین و پیشگیری از سردرد بعد از جراحی بینی

• دارو های مسکن که پزشک توصیه می کند.
  • مصرف مایعات به اندازه کافی
  • استراحت و خواب کافی
  • کمپرس سرد جهت کاهش التهاب و فشار
  • کاهش استرس و نگرانی

سردرد بعد از عمل بینی چه زمانی خطرناک است؟

سردرد پس از هر نوع جراحی رایج است  واکثر بیماران آن را تجربه می کنند، اما در صورتی که بیمار، توصیه های پزشک را قبل از جراحی بینی و بعد از جراحی بینی انجام دهد، این سردردها و دیگر عوارض جانبی بسیار کاهش می یابدو اما در صورتی که سردرد طی چند روز کاهش نیابد و حتی بدتر شده  وطاقت فرسا شود، بهتر است به بهترین جراح بینی و یا پزشک خود مشورت کنید تا بررسی های لازم انجام شود.

اگر نیاز به دیدن نمونه کار بیشتر از دکتر امیر حسین محمدی مفرد دارید حتما به گالری سایت سر بزنید .

معرفی دکتر امیر حسین محمدی مفرد ، بهترین جراح بینی در تهران :

همچنین شما میتوانید از مشاوره رایگان در تایم های مشخص شده دوشنبه، چهارشنبه 15 الی 19 بعدازظهر در این کلینیک زیبایی بهره مند شوید ، برای دریافت مشاوره رایگان میتوانید با شماره tel:09215256755 تماس بگیرید و یا فرم زیر را پر کنید .