2 تیر 1400 جراحی زیبایی بینی مقالات

سردرد و جراحی بینی

به صورت کلی سردرد درهنگام بروز تورم و با افزایش فشار بر روی اعصاب ایجاد می‌شوند و در پاسخ این تغییر فشار، یک سیگنال درد به مغز ارسال گردیده و بیمار سردرد را تجربه می نماید. سردرد بعداز جراحی بینی و یا این که هر نوع جراحی دیگر زیاد مشاهده گردیده‌است، ولی علت آن چیست؟

چه‌گونه می توان از بروز سردرد بعداز عمل جلوگیری کرد؟

در این مطلب نکات مهمی درباره سردرد پس از عمل بینی ذکر گردد ، پس با من همراه باشید .

سردرد و جراحی بینی

علت سردرد بعداز جراحی بینی چیست ؟

انواع مختلفی سردرد وجود داراست که از سردردهای خفیف تا شدید متغیر میباشد و عوارض زیادی می‌تواند منجربه سردرد خواهد شد.

این بسیار عادی میباشد که بعداز عمل و جراحی، سردرد را تجربه فرمایید و حتی راه های درمانی متفاوتی برای آن ارائه میشود.

توصیه به مطالعه : آیا جراحی بینی گوشتی بازگشت دارد؟

چه عواملی منجربه به ایجاد سردرد بعداز جراحی بینی میشود؟

سردرد به علت بیهوشی: یکی شایع تری دلایل برای بروز سردرد پس از عمل بینی، بیهوشی و بی حسی موضعی میباشد. بسیاری از سردرد ها به جهت تغییر درفشار ستون فقرات ایجاد می‌گردد.

اما سردردهایی که بعد از بی حسی موضعی ایجاد می شود، معمولا پس  از یک روز بهبود می یابد.

• سردرد به علت نوع جراحی: نوع جراحی انجام شده می تواند در بروز سردرد خفیف تا شدید، موثر باشد. اکثر جراحی ها منجربه سردرد می شود اما برخی از آن ها از جمله :
  • سردرد بعد از جراحی مغز و جراحی هایی که به سر و یا مغز ممکن است فشار وارد کند، بیمار ممکن است دچار سردرد شود.
  • سردرد بعد از جراحی سینوس: پس از جراحی سینوس، ممکن است سینوس ها دچار التهاب باشند و می تواند فشاری را وارد کرده و منجربه سردرد شود.
  • سردرد بعد از جراحی دهان، جراحی های دهان و دندان نیز می تواند باعث بروز سردرد شود.

علاوه بر سردردهای ناشی از بیهوشی و نوع جراحی، برخی از عوامل دیگر نیز منجربه سردرد پس از عمل جراحی بینی می شوند مانند:

• نوسانات فشار خون
  • استرس و اضطراب بیمار
  • کم خوابی و یا به هم ریختن خواب
  • درد های حاصل از جراحی
  • کمبود آهن
  • کمبود آب
  • سرگیجه های بعد
  • و.. عمل بینی

چگونه می توان از سردردهای بعد از عمل بینی پیشگیری کرد؟

همانطور که گفته شد، سردرد یک اثر جانبی و اغلب طبیعی پس از هر نوع جراحی است، اما امروزه روش های فراوانی برای پیشگیری و درمان سردرد بعد از عمل بینی ، ارائه شده است.

راه های درمانی برای برای تسکین و پیشگیری از سردرد بعد از جراحی بینی

• دارو های مسکن که پزشک توصیه می کند.
  • مصرف مایعات به اندازه کافی
  • استراحت و خواب کافی
  • کمپرس سرد جهت کاهش التهاب و فشار
  • کاهش استرس و نگرانی

سردرد بعد از عمل بینی چه زمانی خطرناک است؟

سردرد پس از هر نوع جراحی رایج است  واکثر بیماران آن را تجربه می کنند، اما در صورتی که بیمار، توصیه های پزشک را قبل از جراحی بینی و بعد از جراحی بینی انجام دهد، این سردردها و دیگر عوارض جانبی بسیار کاهش می یابدو اما در صورتی که سردرد طی چند روز کاهش نیابد و حتی بدتر شده  وطاقت فرسا شود، بهتر است به بهترین جراح بینی و یا پزشک خود مشورت کنید تا بررسی های لازم انجام شود.